Jak zvládnout Vánoce v klidu

S blížícím se svátečním obdobím se mnoho rodičů dostává do víru obav kolem jídla a stolování s malými dětmi. Toto téma zejména před Vánoci řešíme v rámci konzultací velmi často, pojďme si tedy představit základní strategii pro klidné stolování s dětmi nejen o Vánocích i zde.

Autor

Mgr. Jitka Ludvíčková

Publikováno

Pochopení vánoční dynamiky

Vánoce nebo i jiné sváteční události jsou emocionálním kolotočem – přinášejí radost, očekávání a někdy i značný chaos. Jídlo je ústřední součástí našich svátečních tradic a příprava dětí na změnu rutiny a rozmanitost potravin, se kterými se setkají v této době, je klíčem k pokud možno bezproblémovému prožití svátků.

Příprava na Vánoce

Začněte si s dítětem o Vánocích povídat ještě předtím, než to všechno vypukne. Vysvětlete,  „co“, “„proč“” a “„jak“” se děje v rámci tradic vaší rodiny. Používejte vizuální pomůcky jako jsou fotografie nebo videa z předchozích let. Nadchněte děti do období Vánoc, a to nejen na dárky od Ježíška!

Dále postupně dítě seznamte s druhy jídel, která se obvykle podávají během Vánoc. Opět využijte obrázky a příběhy. Klidně můžete vyprávět i oblíbené pohádky s vánoční tématikou, a to i ty zahraniční, kde jsou podávána typicky jiná tradiční jídla. To může být perfektní příležitostí k vysvětlení našich tradic a jejich porovnání s ostatními. Pokud dítě projeví neochotu k představenému jídlu nebo obecně k tématu zaujme negativní postoj, zachovejte klid a na situaci nereagujte. V této fázi jde o seznamování, nikoli o přesvědčování k jezení nebo ochutnání!

Strategie svátečního jídla

Snažte se, aby dítě co možná nejvíce dodržovalo svůj pravidelný jídelní rozvrh. To zahrnuje jejich obvyklé svačiny a jídla, což pomáhá předcházet podrážděnosti vyvolané hladem a nejistotou.

Před hlavním slavnostním jídlem nabídněte malou známou svačinu. Zajistíte tak, že dítě nebude příliš hladové. To může přispět k jeho větší toleranci k novým potravinám během jídla a vy zároveň nebudete pociťovat nutkání dítě více nakrmit, aby nemělo hlad.

Podávejte malé porce a zaměřte se na jednu nebo dvě položky, které dítě s největší pravděpodobností bude tolerovat. Může jít o tak jednoduchou věc, jako je kousek chleba a opečená strouhanka z kapra. Cílem je zabránit tomu, abyste dítě přehltili. Protože většinou jsou společná jídla hektická již samy o sobě.

Mějte realistická očekávání. Smiřte se s tím, že vaše dítě tradiční jídlo může jíst velmi málo nebo vůbec. Mělo by se soustředit na celkový zážitek a požitek z jídla, nejen na množství zkonzumovaného jídla. Nátlakem k jídlu můžete přispět k negativnímu postoji při podávání jiných nových jídel nebo při svátcích nejen v následujícím roce. Děti si tyto malé křivdy velmi dobře pamatují.

Pokud na prázdniny cestujete, vezměte si s sebou známé věci z domova. Známost v novém prostředí může být uklidňující a pomáhá snižovat úzkost. To může zahrnovat domácí prostírku, talíř, příbory, hrneček na pití apod. Vždy mějte po ruce zásobu svačinek tak, abyste dítě případně mohli nakrmit před nebo po svátečním jídle pro prevenci špatné nálady z hladu. To klidně udělejte při krátké procházce venku nebo při odskočení k přebalení dítěte nebo návštěvy toalety. Tím můžete elegantně předejít nevhodným komentářům zbytku rodiny a známých.

Management sladkostí a cukroví

Větší konzumace sladkých potravin snižuje chuť k jídlům, která mají často vyšší nutriční hodnotu. A navíc mohou vést k chuti na další sladkosti.

Pokud máte cukroví nebo další slavnostní dobroty volně v dosahu, domluvte se s dítětem, kolik může sníst. Společně domluvené množství připravte například na speciální talířek. Nebo se domluvte, že se vás dítě bude ptát. Možná vám to bude připadat příliš přísné, ale cílem tohoto opatření je pouze získat reálnou představu o tom, kolik cukroví dítě doopravdy snědlo.

Při jídle se pak zaměřte primárně na zdroje kvalitních bílkovin, tuků a porci zeleniny nebo ovoce. Nijak se nemusíte děsit, pokud dítě sní jen malé množství jídla. Těch několik dní mu větší množství méně vhodných zdrojů kalorií jistě neuškodí.

Shrnutí

Hlavním cílem prožití svátků je pohodová a radostná atmosféra. Nezapomeňte, že svátky jsou pouze pár dní. Rozhozený režim, více sladkostí nebo častější odmítnutí podávaného jídla je skoro jistě jen dočasné.

Věřte, že zvládnutí doby jídla během svátků nemusí být stresující, se správnou přípravou a přístupem může být příjemnou součástí svátečního období vaší rodiny. Chcete-li získat podrobnější strategie a tipy pro pohodové chvíle u rodinného stolu, přihlaste se do našeho online programu Škola papání. Jako sváteční dárek nabízíme do 24. prosince 20% slevu na kurz s kódem vanoce20. Přihlaste se a proměňte rodinné stolování v klidnou a radostnou vzpomínku.

Za tým Školy papání vám všem přejeme příjemné a klidné svátky plné nádherných, nejen kulinářských, zážitků.

Související články